نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران

تحلیل و یادداشت

** تلاش کنیم روستا را طلاش کنیم

با هدف شناسایی طرحهای صنعتی نو ، جذاب و مناسب و حمایت از مخترعین و

صاحبان ایده های خلاقانه ...................... تمدید شد تا 25 مهرماه 1399

(پرداخت جوایز نقدی - اعطاء تسهیلات ارزان قیمت - مشارکت در اجرایی نمودن طرح ها - خرید محصولات و ماشین آلات و ..........)

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

کاهش جمعیت روستایی : چه باید کرد؟

مسئله‌ی جمعیت در ایران اخیراً به مسئله‌ای جدی تبدیل شده است. هشدار درباره‌ی مسئله‌ی جمعیت بر پایه‌ی پیش‌بینی‌های جمعیت‌شناسان و سناریوهای مختلفی است که حاکی از آن است که جمعیت ایران در آینده با پدیده " مسن شدن جمعیت " مواجه است . اینکه چه نرخ رشد جمعیتی بر اساس منابع و ظرفیت بالقوه و بالفعل کشور و بر اساس آمایش سرزمین مناسب و بهینه (جمعیت متناسب) است یک موضوع علمی است که نیازمند مطالعات چند رشته ای است . اما این موضوع که چرا نرخ رشد جمعیت در برخی مناطق به شدت کاهش یافته و عوامل آن چیست موضوع تحقیق دیگری است . برای کاهش رشد جمعیت دلایل مختلفی برشمرده می شود از جمله بالا رفتن سن ازدواج، تمایل به تجرد ، اهمیت دادن به کیفیت آموزش فرزندان، اوقات فراغت، زندگی مدرن و فردگرایی، ، افزایش فاصله‌ی فرزندآوری، تغییر نگراش‌ها در فرزندآوری در دنیای نامطمئن و خطرناک امروزی، شهرنشینی، تغییر کارکرد خانواده، سیاستهای تنظیم خانواده ، افزایش طلاق و بیکاری ، فقر و کمبود منابع، به‌ویژه منابع غذایی، از مهم‌ترین این عوامل است.
در این میان توجه به جمعیت مناطق روستایی برای داشتن جمعیتی متناسب (هم از نظر کمی و هم کیفی ) حائز اهمیت است . سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 کشور ایران نشان از آن دارد که متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت روستایی طی سالهای 1390 تا 1395 برای کل کشور 0.68 درصد منفی بوده و تنها در استانهای خراسان رضوی و جنوبی ، سیستان و بلوچستان ، قم ، کرمان ، گلستان ، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت روستایی آنها مثبت بوده و در بقیه استانها منفی بوده است . کاهش جمعیت روستایی به دلایل مختلف اتفاق افتاده که از جمله می توان به مهاجرت که خود معلول علتهای مختلف است ، اشاره نمود . چه زمانی مهاجرت از روستا به نقاط دیگر به خصوص شهرها اتفاق می افتد و چرا ؟ شناخت علل اصلی مهاجرت که به طور یقین دربرگیرنده ابعاد اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی ، اجتماعی،سیاسی ،اقلیم و جغرافیاست نیازمند مطالعات عمیق چند رشته ای است که "درخت مساله " استخراج و علل اصلی مهاجرت مشخص ، اولویت بندی ورتبه بندی شده و سپس بر اساس آن راهبردهایی برای حل مساله ارائه شود .
حال سوال این است که چرا چنین مطالعاتی به صورت مداوم و بر حسب منطقه و استان صورت نمی گیرد و چه وزارت خانه یا وزارتخانه هایی یا دستگاه هایی مسوولیت این کار را دارند ؟ آیا با نوشتن چند بند ماده قانونی در برنامه های توسعه تا کنون موفق شده ایم که از مهاجرتهای ناخواسته کاسته شده و یا مردم برای بازگشت به روستا تشویق شوند ؟ مهاجرت یک انتخاب است و حق هر فرد که بر اساس برنامه زندگی خود انتخاب کند کجا زندگی نماید اما یک بخشی از مهاجرتها ناخواسته است و روستاییان به دلایل مختلف از جمله خشکسالی و کمبود آب، تغییرات آب و هوایی ، کمبود منابع در روستا ،نبود زیرساختهای تولیدی مناسب در روستا ، ضعف در زیرساختهای بهداشتی و رفاهی روستا و ... و از همه مهمتر ضعف " احترام به روستایی و کشاورز " در فرهنگ و ادبیات محاوره و در نگاه مسوولین کشو ر به آنان باعث شده که عطای لباس "روستایی مولد و تولید کننده " را به لباس " شهری مصرف کننده" بخشیده شود.
برخی از تلاشگران عرصه تولید در بخش کشاورزی در مصاحبه و دیداری که با آنان داشتم می گفتند کشاورز در ایران ارزش و حرمتی ندارد در کشورهای پیشرفته کشاورزان بدون گرفتن وقت و معطلی پشت درب اتاق وزیر و اما و اگرهایی که شاید وزیر را ببیند یا نبینند مواجه نیستند هر موقع اراده کننده وزیر را می بینند و با او صحبت می کنند . یادمان باشد این تلاشگران در بدترین شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور همواره تولید کردند با همه مشکلات . آیا وقت آن نرسیده است که این بحران " بی هویت کردن کشاورزان و روستائیان " را با زدودن نکات منفی ادبیات محاوره ای که زندگی در روستا ضعف نیست بلکه قوت است و مایه افتخار و شنیدن صدای کشاورز و روستایی توسط مسوولین تغییر یابد؟
تنها راه نجات کشور و رسیدن به توسعه پایدار ،احترام و عزت بخشیدن به تولید کننده واقعی و سرمایه گذار مولد اقتصادی است. خالی نشدن روستاها و کانونهای تولید ، انگیزه بخشیدن به جوانان روستایی برای خلاقیت و نو آوری و مدیریت تولید و بازار محصولات کشاورزی و صیانت و حفاظت از محیط زیست و منابع، نیازمند این احترام هست که به طور یقین به دنبال خود حمایت هوشمندانه(قیمتی و غیرقیمتی ) حاکمیت،دولت و سازمانهای غیردولتی را به همراه خواهد داشت.


#توجه_و_احترام_به_روستا


-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

رتبه ایران در 26 شاخص اقتصادی

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

دعوت به همکاری در حوزه بازاریابی و فروش

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* 12 روش ایده پردازی و خلق ایده های بزرگ

چکیده
خلاقیت باعث بروز افکار بزرگ در انسان میشود. اما معمولا سخت ترین مرحله نقطه شروع است. افکار بزرگ ما را به
سمت پیشرفت راهنمایی کرده و فردایی روشن را برایمان به ارمغان می آورند. با به کارگیری اصولی که دراین قسمت
برای شما شرح می دهیم می توانید یک تجارت بزرگ و بی نقص راه اندازید. ما متاسفانه ذهن خود را به انجام این
امور عادت نداده ایم. این امر سبب میشود تا توانایی خود را برای دامن دادن به تصورات و تخیلات از دست داده و
در نتیجه قدرت تخیل خود را به کار نگیریم. به همین دلیل فرصتهای بی شماری را به آسانی از دست می دهیم.

..

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* چگونه ایده های نو خلق کنیم؟

..

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* خلق ایده کسب و کار؛ اولین گام در راه اندازی کسب و کا ر

..

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* طرح خودکفایی و اشتغال معیشت محور روستایی با محوریت صندوقهای قرض الحسنه (تأمین و تولید نیازهای اصلی خانوار روستایی)  

تهیه و تدوین : سازمان بسیج سازندگی سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* بررسی تجربیات داخلی شرکت های فناور در حوزه کشاورزی (دام، طیور، آبزیان)

از سلسله گزارش های اطلس توانمندی های شرکت های فناور

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* اقتصاد فقیر: بازاندیشی بنیادین در شیوه مبارزه با فقر جهانی

معاونت پژوهشهای اقتصادی * دفتر: مطالعات اقتصادی

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* آسیب شناسی برنامه های توسعه در ایران

تهیه و تنظیم : دکتر فرزام پوراصغر سنگاچین

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* برنامه توسعه اقتصادی محلی - بازآفرینی اجتماعی/ اقتصادی کسب و کارهای خُرد (پس از بحران کرونا)

شرکت کارآفرینی زاگرس

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* 30 چالش کسب و کار در تابستان 1399 (دانشگاه تهران)

دانشکده کارآفرینی

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* سند " توسعه منطقه ساحلی مَکران" (مشتمل بر 8 ماده در سال 1398 با اصلاحاتی به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسید)

سازمان برنامه و بودجه کشور

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* برنامه ریزی مشارکتی (درک مفاهیم مشارکت، برنامه ریزی مشارکتی و ابزارها و فنون برنامه ریزی مشارکتی)

هیأت علمی دانشگاه پیام نور

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* به کارگیری دانش بومی در فرآیند توسعه پایدار

کتاب حکمت دیرین در عرصه نوین

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* بررسی و ارائه الگوی مدیریت مشارکتی (با استناد به قرآن کریم و روایات معصومین ع)

سازمان مدیریت و برنام هریزی استان قم - مدیریت آموزش و پژوهش

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* 70 تهدید سال 1399   و   فرصتهای نهفته در آنها برای کسب و کارها 

تهیه و تدوین : مجید محرمی، مصطفی نصیری

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) سال 99

وزارت صنعت، معدن و تجارت - معاونت آموزش، پژوهش و فناوری

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* برنامه عمرانی دولت با رویکرد توسعه مشارکت عمومی و خصوصی در سال 99

سازمان برنامه و بودجه کشور

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* راهبردهای دولت توسعه گرا و شکوفایی اقتصادی سنگاپور(2000-2015)

سروش امیری - دکترای روابط بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* توسعة کارآفرینی اجتماعی؛ آسیب ها، عوامل مؤثر و راهکارها

تیمور مرجانی - استادیار گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* استاندارد آموزش شایستگی کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار

معاونت پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت - دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* آسیب شناسی برنامه های آمایش سرزمین در ایران

فرزام پوراصغر سنگاچین 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* بررسی آثار اعتبارات خرد در کاهش فقر و نابرابری های در آمدی

اقتصاد اسلامی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* آشنایی با تسهیلگری (برگرفته از کتاب تسهیلگری به آسانی)

انجمن تسهیلگران ایران

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* آموزش برای محرومیت زدایی

آموزش برای محرومیت زدایی

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* اثرات پروژه بین المللی ترسیب کربن بر توانمندسازی جامعه محلی

مطالعه موردی : دهستان پلنگ آباد، شهرستان اشتهارد

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* اقسام مالکیت زمین در ایران

اقسام مالکیت زمین در ایران

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* بوم شناسی صنعتی - رویکردی نوین برای سازگاری صنعت و محیط زیست

فرزام پوراصغر سنگاچین

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* ما اقتصاد را فریز می کنیم - ایده دانمارک می تواند به جهانی کمک کند تا از یک رکود بزرگ جلوگیری کند

اقتباس از مصاحبه و برگردان فارسی: زهرا نقوی

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

United Kingdom - Rural Development *
Programme (Regional) - England

United Kingdom

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* "بنگاه کارآفرینی محلی" و ایجاد معیشت و اشتغال روستایی

محمد علی فرزین

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* اقدامات انجام شده طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج

بنیاد علوی

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* توسعه روستایی و محرومیت زدایی

گزارش مختصری از مدل مشارکتی توسعه بومی روستای فدیشه

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* آئین نامه سرمایه گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی - خلاصه آسمان

کمیته تحقیق و توسعه - بنیاد برکت

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* فقر در کانون توجه 

   

 * طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور  

 * درباره هاسب

      

 

 

 

 

 * تحلیل شرایط 5 کشور با هدف طراحی استراتژی های سرمایه گذاری و کسب و کار

      

 

 

               

 

 * روستای مطلوب (هوشمند)

      

 

 

 

 * تصویری از وضعیت اقتصادی کشور- چالش ها و راهکارها

      

 

 

 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور

 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* طرح جهش تولید دانش بنیان

مجلس شورای اسلامی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج بر اساس رویکرد معیشت پایدار

شرکت اسکان ایران (بنیاد علوی) 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* خدمات پهپادی و ماهواره ای در کشاورزی دقیق و هوشمند مزارع

صندوق نوآوری و شکوفایی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* تابلوی طراحی مدل کسب و کار 

کارآفرینی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* ابعاد اقتصادی و اجتماعی اعتبارات خرد

احمد حاج علیزاده - بنیاد علوی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* پنج روش ارتقای قدرت اقتصادی زنان در بنگاه های کوچک روستایی

توانمندسازی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* شرکت های استارت آپ در حوزه واقعیت گسترش یافته

معاونت علمی و فناوری  

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* ارتباطات یکپارچه بازاریابی

ارتباطات بازاریابی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* نظام فقر زدایی در مکتب علوی

 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* سازوکاری جهت اصلاح نظام حمایت اجتماعی

معاونت رفاه اجتماعی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* ابزاری برای تأمین حداقل حمایت های اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* بررسی وضعیت روستاها در ایران

معاونت پژوهش های زیربنایی و امور تولیدی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* جایگاه بخش خدمات دراشتغال

 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

* فناوری های نوین و صنعت گردشگری

بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-