آیین نامه سرمایه گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی
دستورالعمل اجرایی میدانی صندوق های خرد محلی
صد جایی که در ایران باید ببینید
مفهوم و اهمیت تامین مالی بنگاههای کوچک و متوسط
بررسی عوامل اقتصادی موثر بر مهاجرت روستاییان ایران
چشم انداز آینده جمعیت روستایی و چالش های آن
هویت روستایی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
الزامات ، ویژگی های و چشم انداز یک روستای توسعه یافته
نقش سازمانهای مردم نهاد در توسعه مناطق روستایی و عشایر
برنامه اقدام ملی برای پیشرفت و سازندگی مناطق روستایی
الزامات ، ویژگیها و چشم انداز یک روستای توسعه یافته
کارآفرینی اجتماعی و نقش آن در توسعه روستایی
مدیریت آمایش سرزمین در ایران و جهان
حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی شرکتها
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
** تلاش کنیم روستا را طلاش کنیم
با هدف شناسایی طرحهای صنعتی نو ، جذاب و مناسب و حمایت از مخترعین و
صاحبان ایده های خلاقانه ...................... تمدید شد تا 25 مهرماه 1399
(پرداخت جوایز نقدی - اعطاء تسهیلات ارزان قیمت - مشارکت در اجرایی نمودن طرح ها - خرید محصولات و ماشین آلات و ..........)
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
کاهش جمعیت روستایی : چه باید کرد؟
مسئلهی جمعیت در ایران اخیراً به مسئلهای جدی تبدیل شده است. هشدار دربارهی مسئلهی جمعیت بر پایهی پیشبینیهای جمعیتشناسان و سناریوهای مختلفی است که حاکی از آن است که جمعیت ایران در آینده با پدیده " مسن شدن جمعیت " مواجه است . اینکه چه نرخ رشد جمعیتی بر اساس منابع و ظرفیت بالقوه و بالفعل کشور و بر اساس آمایش سرزمین مناسب و بهینه (جمعیت متناسب) است یک موضوع علمی است که نیازمند مطالعات چند رشته ای است . اما این موضوع که چرا نرخ رشد جمعیت در برخی مناطق به شدت کاهش یافته و عوامل آن چیست موضوع تحقیق دیگری است . برای کاهش رشد جمعیت دلایل مختلفی برشمرده می شود از جمله بالا رفتن سن ازدواج، تمایل به تجرد ، اهمیت دادن به کیفیت آموزش فرزندان، اوقات فراغت، زندگی مدرن و فردگرایی، ، افزایش فاصلهی فرزندآوری، تغییر نگراشها در فرزندآوری در دنیای نامطمئن و خطرناک امروزی، شهرنشینی، تغییر کارکرد خانواده، سیاستهای تنظیم خانواده ، افزایش طلاق و بیکاری ، فقر و کمبود منابع، بهویژه منابع غذایی، از مهمترین این عوامل است.
در این میان توجه به جمعیت مناطق روستایی برای داشتن جمعیتی متناسب (هم از نظر کمی و هم کیفی ) حائز اهمیت است . سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 کشور ایران نشان از آن دارد که متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت روستایی طی سالهای 1390 تا 1395 برای کل کشور 0.68 درصد منفی بوده و تنها در استانهای خراسان رضوی و جنوبی ، سیستان و بلوچستان ، قم ، کرمان ، گلستان ، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت روستایی آنها مثبت بوده و در بقیه استانها منفی بوده است . کاهش جمعیت روستایی به دلایل مختلف اتفاق افتاده که از جمله می توان به مهاجرت که خود معلول علتهای مختلف است ، اشاره نمود . چه زمانی مهاجرت از روستا به نقاط دیگر به خصوص شهرها اتفاق می افتد و چرا ؟ شناخت علل اصلی مهاجرت که به طور یقین دربرگیرنده ابعاد اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی ، اجتماعی،سیاسی ،اقلیم و جغرافیاست نیازمند مطالعات عمیق چند رشته ای است که "درخت مساله " استخراج و علل اصلی مهاجرت مشخص ، اولویت بندی ورتبه بندی شده و سپس بر اساس آن راهبردهایی برای حل مساله ارائه شود .
حال سوال این است که چرا چنین مطالعاتی به صورت مداوم و بر حسب منطقه و استان صورت نمی گیرد و چه وزارت خانه یا وزارتخانه هایی یا دستگاه هایی مسوولیت این کار را دارند ؟ آیا با نوشتن چند بند ماده قانونی در برنامه های توسعه تا کنون موفق شده ایم که از مهاجرتهای ناخواسته کاسته شده و یا مردم برای بازگشت به روستا تشویق شوند ؟ مهاجرت یک انتخاب است و حق هر فرد که بر اساس برنامه زندگی خود انتخاب کند کجا زندگی نماید اما یک بخشی از مهاجرتها ناخواسته است و روستاییان به دلایل مختلف از جمله خشکسالی و کمبود آب، تغییرات آب و هوایی ، کمبود منابع در روستا ،نبود زیرساختهای تولیدی مناسب در روستا ، ضعف در زیرساختهای بهداشتی و رفاهی روستا و ... و از همه مهمتر ضعف " احترام به روستایی و کشاورز " در فرهنگ و ادبیات محاوره و در نگاه مسوولین کشو ر به آنان باعث شده که عطای لباس "روستایی مولد و تولید کننده " را به لباس " شهری مصرف کننده" بخشیده شود.
برخی از تلاشگران عرصه تولید در بخش کشاورزی در مصاحبه و دیداری که با آنان داشتم می گفتند کشاورز در ایران ارزش و حرمتی ندارد در کشورهای پیشرفته کشاورزان بدون گرفتن وقت و معطلی پشت درب اتاق وزیر و اما و اگرهایی که شاید وزیر را ببیند یا نبینند مواجه نیستند هر موقع اراده کننده وزیر را می بینند و با او صحبت می کنند . یادمان باشد این تلاشگران در بدترین شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور همواره تولید کردند با همه مشکلات . آیا وقت آن نرسیده است که این بحران " بی هویت کردن کشاورزان و روستائیان " را با زدودن نکات منفی ادبیات محاوره ای که زندگی در روستا ضعف نیست بلکه قوت است و مایه افتخار و شنیدن صدای کشاورز و روستایی توسط مسوولین تغییر یابد؟
تنها راه نجات کشور و رسیدن به توسعه پایدار ،احترام و عزت بخشیدن به تولید کننده واقعی و سرمایه گذار مولد اقتصادی است. خالی نشدن روستاها و کانونهای تولید ، انگیزه بخشیدن به جوانان روستایی برای خلاقیت و نو آوری و مدیریت تولید و بازار محصولات کشاورزی و صیانت و حفاظت از محیط زیست و منابع، نیازمند این احترام هست که به طور یقین به دنبال خود حمایت هوشمندانه(قیمتی و غیرقیمتی ) حاکمیت،دولت و سازمانهای غیردولتی را به همراه خواهد داشت.
#توجه_و_احترام_به_روستا
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
رتبه ایران در 26 شاخص اقتصادی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
دعوت به همکاری در حوزه بازاریابی و فروش
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* خوشه جویشگر بومی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات..
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* خوشه اقتصادی
شرکت خوشه فعالان محصولات و خدمات مناسب کودک..
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* خوشه اقتصادی دورهمی
شرکت تعاونی خوشه دورهمی سالم..
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* 12 روش ایده پردازی و خلق ایده های بزرگ
چکیده
خلاقیت باعث بروز افکار بزرگ در انسان میشود. اما معمولا سخت ترین مرحله نقطه شروع است. افکار بزرگ ما را به
سمت پیشرفت راهنمایی کرده و فردایی روشن را برایمان به ارمغان می آورند. با به کارگیری اصولی که دراین قسمت
برای شما شرح می دهیم می توانید یک تجارت بزرگ و بی نقص راه اندازید. ما متاسفانه ذهن خود را به انجام این
امور عادت نداده ایم. این امر سبب میشود تا توانایی خود را برای دامن دادن به تصورات و تخیلات از دست داده و
در نتیجه قدرت تخیل خود را به کار نگیریم. به همین دلیل فرصتهای بی شماری را به آسانی از دست می دهیم.
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* چگونه ایده های نو خلق کنیم؟
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* خلق ایده کسب و کار؛ اولین گام در راه اندازی کسب و کا ر
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* طرح خودکفایی و اشتغال معیشت محور روستایی با محوریت صندوقهای قرض الحسنه (تأمین و تولید نیازهای اصلی خانوار روستایی)
تهیه و تدوین : سازمان بسیج سازندگی سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* بررسی تجربیات داخلی شرکت های فناور در حوزه کشاورزی (دام، طیور، آبزیان)
از سلسله گزارش های اطلس توانمندی های شرکت های فناور
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* اقتصاد فقیر: بازاندیشی بنیادین در شیوه مبارزه با فقر جهانی
معاونت پژوهشهای اقتصادی * دفتر: مطالعات اقتصادی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* آسیب شناسی برنامه های توسعه در ایران
تهیه و تنظیم : دکتر فرزام پوراصغر سنگاچین
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* برنامه توسعه اقتصادی محلی - بازآفرینی اجتماعی/ اقتصادی کسب و کارهای خُرد (پس از بحران کرونا)
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* 30 چالش کسب و کار در تابستان 1399 (دانشگاه تهران)
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* سند " توسعه منطقه ساحلی مَکران" (مشتمل بر 8 ماده در سال 1398 با اصلاحاتی به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسید)
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* برنامه ریزی مشارکتی (درک مفاهیم مشارکت، برنامه ریزی مشارکتی و ابزارها و فنون برنامه ریزی مشارکتی)
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* به کارگیری دانش بومی در فرآیند توسعه پایدار
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* بررسی و ارائه الگوی مدیریت مشارکتی (با استناد به قرآن کریم و روایات معصومین ع)
سازمان مدیریت و برنام هریزی استان قم - مدیریت آموزش و پژوهش
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* 70 تهدید سال 1399 و فرصتهای نهفته در آنها برای کسب و کارها
تهیه و تدوین : مجید محرمی، مصطفی نصیری
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) سال 99
وزارت صنعت، معدن و تجارت - معاونت آموزش، پژوهش و فناوری
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* برنامه عمرانی دولت با رویکرد توسعه مشارکت عمومی و خصوصی در سال 99
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* راهبردهای دولت توسعه گرا و شکوفایی اقتصادی سنگاپور(2000-2015)
سروش امیری - دکترای روابط بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* توسعة کارآفرینی اجتماعی؛ آسیب ها، عوامل مؤثر و راهکارها
تیمور مرجانی - استادیار گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* استاندارد آموزش شایستگی کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار
معاونت پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت - دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران
به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* آسیب شناسی برنامه های آمایش سرزمین در ایران
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* بررسی آثار اعتبارات خرد در کاهش فقر و نابرابری های در آمدی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* آشنایی با تسهیلگری (برگرفته از کتاب تسهیلگری به آسانی)
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* آموزش برای محرومیت زدایی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* اثرات پروژه بین المللی ترسیب کربن بر توانمندسازی جامعه محلی
مطالعه موردی : دهستان پلنگ آباد، شهرستان اشتهارد
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* اقسام مالکیت زمین در ایران
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* بوم شناسی صنعتی - رویکردی نوین برای سازگاری صنعت و محیط زیست
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* ما اقتصاد را فریز می کنیم - ایده دانمارک می تواند به جهانی کمک کند تا از یک رکود بزرگ جلوگیری کند
اقتباس از مصاحبه و برگردان فارسی: زهرا نقوی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
United Kingdom - Rural Development *
Programme (Regional) - England
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* "بنگاه کارآفرینی محلی" و ایجاد معیشت و اشتغال روستایی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* اقدامات انجام شده طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* توسعه روستایی و محرومیت زدایی
گزارش مختصری از مدل مشارکتی توسعه بومی روستای فدیشه
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* آئین نامه سرمایه گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی - خلاصه آسمان
کمیته تحقیق و توسعه - بنیاد برکت
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* فقر در کانون توجه
* طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور
* درباره هاسب
* تحلیل شرایط 5 کشور با هدف طراحی استراتژی های سرمایه گذاری و کسب و کار
* روستای مطلوب (هوشمند)
* تصویری از وضعیت اقتصادی کشور- چالش ها و راهکارها
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* طرح جهش تولید دانش بنیان
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج بر اساس رویکرد معیشت پایدار
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* خدمات پهپادی و ماهواره ای در کشاورزی دقیق و هوشمند مزارع
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* تابلوی طراحی مدل کسب و کار
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* ابعاد اقتصادی و اجتماعی اعتبارات خرد
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* پنج روش ارتقای قدرت اقتصادی زنان در بنگاه های کوچک روستایی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* شرکت های استارت آپ در حوزه واقعیت گسترش یافته
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* ارتباطات یکپارچه بازاریابی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* نظام فقر زدایی در مکتب علوی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* سازوکاری جهت اصلاح نظام حمایت اجتماعی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* ابزاری برای تأمین حداقل حمایت های اجتماعی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* بررسی وضعیت روستاها در ایران
معاونت پژوهش های زیربنایی و امور تولیدی
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* جایگاه بخش خدمات دراشتغال
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
* فناوری های نوین و صنعت گردشگری
بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی